Press "Enter" to skip to content

Vilken sorts programmerare vill vi skapa?

En sak jag börjat fundera på är vad vi egentligen har programmeringsämnet till. Vad är det eleverna ska lära sig? Är det att programmera CNC-maskiner? Skapa appar? Bygga spel? Lära sig lösa algoritmer?

I mina ögon är allt det här samma sak. Det är samma grundläggande logik oavsett tillämpning. Med det följer då att det sätt man lär sig programmera spelar mindre roll än att man lär sig programmera. Och då följer att det lämpligaste sättet att lära sig programmera i gymnasiet borde vara det som skapar mest intresse, ger mest mersmak, och ger eleverna mest intresse för programmering.

Det är därför jag älskar spel i klassrummet. Det finns massor att lära sig inom spelprogrammering, och eleverna kommer att kunna utforska allt från de enklaste if-satserna till grafikprogrammering, rekursivitet, nätverksprogrammering och flerprocessprogrammering. Allting ingår i spel. VI har också en stark svensk spelindustri, med Dice och Starbreeze och Mojang. Elevernas motivation blir på topp – spel känner de till, och de sitter på tusentals spelidéer från casual till AAA, från originellt till mindre ändringar av ett existerande spel.

Jag vill ta tillvara på det här intresset. Jag vill att mina elever ska vilja visa sina kompisar vad de gjort på programmeringslektionen. Det kommer de aldrig att göra så länge det enda vi pysslar med är att implementera sök- och sorteringsalgoritmer.

Som en parentes förstår jag inte riktigt varför just implementering av sök- och sorteringsalgoritmer ska vara så centralt som det uppenbarligen är för många av mina kollegor. Visst ger det en träning i logiskt tänkande och en förståelse för att kod kan vara olika effektiv, men kan man inte hitta mer intressanta sätt att göra samma sak? Kan man inte hitta mer motiverande sätt?

Jag tror att en bidragande faktor till varför programmering nästan uniformt tillåts vara ett så trist “matte-ämne” är för att det finns för få gamers bland programmeringslärarna, kombinerat med att sagda lärare tycks ha en kultur av “hur det ska vara”.

Men ska det verkligen vara så? Varför ska vi tvinga på eleverna kunskap de inte kommer att vara intresserade av att utveckla efter skolan? Har vi då inte bara slösat bort 1-300 timmar av deras liv?

Frågan är: Vilken sorts programmerare vill vi skapa?

Mitt svar: Den sorten som gillar att programmera. För gillar man att programmera så sköter resten sig självt.

Be First to Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.