Press "Enter" to skip to content

Smartboards och kanoner

Det börjar – tack och lov – bli allt vanligare att ha projektorer med tillhörande dukar i skolklassrum. Det är jag oerhört glad över, för det betyder att jag sluppit dra fram de antika åbäken som är OH-maskinerna. Men… det verkar finnas delade meningar kring det här med projektorer och interaktiva skrivtavlor. Så jag har funderat lite.

För det första förstår jag såklart att många lärare föredrar att använda OH framför projektor. Jag har lite svårt att sätta mig in i åsikten, men antar att det handlar om att vilja använda kompetens man redan har snarare än anamma något nytt. För tekniskt sett ser jag verkligen inga fördelar med att rita manuellt eller hålla på och kopiera upp på OH-papper.

Men projektorer alltså. Och interaktiva skrivtavlor. Jag hör ibland kollegor vårdslöst tala om “Smartboards”, men Smartboard är ju ett märke snarare än namnet på företeelsen i sig. Det är lite samma sak som att namnet Xerox på engelskan blivit både verb och substantiv som beskriver kopiering och kopior. Sen förstår jag inte riktigt varför en del kallar projektorer för “kanoner”, men det är lite av ett sidospår…

Nå; jag gillar interaktiva skrivtavlor. Däremot finns det ett par saker man bör tänka på, tycker jag, som kanske inte är alldeles uppenbara.

Den tekniska aspekten

För det första är många av dem ganska teknologiskt primitiva. De av märket Smartboard jag testat har först presenterats som någon form av mer eller mindre magisk lösning, men… I själva verket är det mest en projektor som riktats mot en väldigt stor touchpad. Ni vet, en sån där bärbara datorer har. “Duken” på en sådan tavla har två lager, och när man trycker mot den yttre duken känner apparaten av var man tryckt och skickar signalen vidare till datorn. Tavlan känner alltså bara av en enda tryckpunkt.

Den utger sig också för att känna av vilken färg man ritar med. På ytan kan det tyckas vara så: När man plockar åt sig den blå “pennan” och ritar så blir det ju blå streck på skärmen. Men… Tavlan känner inte alls av vilken penna man ritar med. Mjukvaran i datorn känner bara av vilken penna man senast plockade upp – så plockar man upp den blå, sedan den svarta, och börjar rita med den blå så blir det svart.

Så är illusionen bruten: Det är en ganska primitiv apparat, som lämpar sig superbt för att imponera på potentiella kunder, framför allt om kunderna saknar teknologisk kompetens.

Den pedagogiska biten

Därmed inte sagt att de inte har sina pedagogiska poänger, när man väl lärt sig se verktyget för vad det är.

Dels kan man, när man väl förstått hur ritfunktionen fungerar och vad som går eller inte går att göra, använda denna för anteckningar på tavlan, på traditionellt vis. Nackdelen är att upplösningen på projektorerna brukar begränsa hur litet man kan skriva, men å andra sidan kan man enkelt spara sina anteckningar och tillgängliggöra dem för sina elever.

Jag är ganska kort, och brukar använda tavlan teatraliskt: Det finns inget tråkigare än en lärare som sitter vid en dator vid sidan av tavlan och ska visa något. Det blir mycket roligare om samma lärare går runt framför tavlan och manuellt trycker och klickar på saker på tavlan. Extra roligt blir det om läraren inte når någon knapp, utan får hoppa för att komma åt… Det här förutsätter att man är beredd att bjuda på sig själv och vågar vara lite energisk i klassrummet. Jag lovar dock att sådant här helt klart gör att eleverna vaknar till och håller sig mer alerta under genomgångar.

Man kan också använda tavlan för att liva upp saker eleverna ska  visa varandra – ofta tycker eleverna nämligen att det är fantastiskt roligt att “leka” med apparaten. och lek är en genväg till effektivt lärande.

Slutkläm

Om man inte ska demonstrera något man gör i ett program, och inte använder pennorna eller någon annan interaktiv del av tavlan, så är det naturligtvis bortkastade pengar att installera en i sitt klassrum. En “kanon”, alltså en projektor, är många gånger billigare – och för den stora majoriteten lärare, de som bara använder interaktiva skrivtavlor som avancerade OH-apparater, fungerar det minst lika bra.

Har någon av er några kreativa sätt att använda interaktiva skrivtavlor? Jag tar gärna emot tips. Jag lovar också att försöka få till en video av hur jag ser ut när jag hoppar för att nå saker… =)

Be First to Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.