Press "Enter" to skip to content

Få saker gjorda: Management by Mañana

Jag har oerhört lätt för att bli stressad och få ångest när jag har väldigt mycket att göra. Ni vet hur det är, man har massor av ämnen där det finns massor av saker att rätta, förbereda, och så vidare. Kanske finns det samtidigt mycket i privatlivet; just nu bör julstressen vara i full fart, allt ska organiseras och köpas och slås in och så vidare. Alltsammans kan väldigt lätt kännas överväldigande, och man hamnar i en ond spiral där man har ångest för att man har så mycket att göra, och därför inte orkar göra något, vilket gör att man får ännu mer att göra…

Jag hade samma problem när jag var arbetslös; fast kanske ännu mer då eftersom jag hela tiden hade den där bakgrundsångesten av att inte ha ett jobb, dvs inte vara värd något i samhällets ögon. Men, jag uppfann en teknik jag kallar Management by Mañana som har fungerat alldeles ypperligt i fyra år nu, och som jag tänkte dela med mig av.

Management by Mañana, eller MbM, är en ganska enkel teknik som bygger på att skjuta upp saker men ändå få dem gjorda. Man delar upp allt man behöver göra i mindre delar, skapar struktur och lugn i tillvaron. Här är de enkla stegen:

1. Gör en lista med ALLT du behöver göra. Det här är den jobbigaste biten, för den innebär att man måste se hur lång den här listan egentligen är. Oroa dig inte för att glömma något, den här listan kan kompletteras i efterhand.

2. Dela upp varje sak i mindre delar. Varje delmoment ska inte vara större än att det kan genomföras på max en timme, gärna kortare. Du behöver inte göra det här för alla grejer redan från början, utan kan fylla på efterhand som du kommer på saker.

3. Varje kväll sätter du dig ner och väljer ut FEM saker du ska göra dagen efter; “i morgon” alltså. I början kan du ha färre, och det kan variera lite med vem man är etc, men för mig har fem visat sig vara precis lagom.

4. Så snart du kommer på fler saker du behöver göra, skriv ner dem och dela upp dem. Och skjut upp dem till som allra tidigast i morgon. Skriv inte ner något du ska göra samma dag om det inte är panik; är det alls möjligt så är det i morgon som gäller. Det här minskar den omedelbara stressen.

5. Varje dag, se till att listan är tom när du går och lägger dig. I undantagsfall är det acceptabelt att skjuta upp saker du inte hinner med, men skjuts något upp mer än 2-3 gånger är det dags att dela upp den saken i mer hanterliga delar.

Så; mer komplicerat än så är det inte. Jag använder tjänsten todoist, men checkvist fungerar egentligen minst lika bra – eller papper och penna, om man nu är sådan.

Det här är en teknik som fungerat väldigt bra för mig när jag behövt styra upp mitt liv, och som jag brukar rekommendera även till elever som känner att de har en alltför stor arbetsbörda.

Har du en annan teknik, eller en åsikt (eller fråga) om Management by Mañana? Skriv en kommentar!

3 Comments

  1. Neogregorian Neogregorian December 12, 2011

    Din metod påminner mycket en del om grunderna i Getting Things Done (GTD) metoden. Jag förespråkar inte alla intrikata detaljerna i GTD, men den har en intressant modifikation jämfört med din metod som fungerar bra för mig:

    Istället för att lista upp alla delmoment (om jag förtod vad du skrev), vilket för mig känns som ett överväldigande stort projekt, så skriver jag upp:
    1. Högnivå rubrik/projekt, men bara saker som är genomförbara och som går att slutföra (inte kontinuerliga saker som “hålla rent” o liknande)
    2. Hur jag vet att jag har nått fram till målet. typ kravspec.
    3. Den första ~timmes aktiviteten för att komma närmare målet.

    • Mikael Bergström Mikael Bergström December 12, 2011

      Jag fattar principen, men tycker att den känns lite för ouppstyrd och ostrukturerad för min smak. Jag gillar att ha en roadmap, att se vägen fram till målet och inte bara den första timmen. Sedan kör jag inte bara avslutbara projekt heller; jag har attgöralistor för till exempel städning av hemmet, med t.ex saker som “torka golvet i vardagsrummet”. De kryssas, men nästa gång det ska städas återkommer de…

  2. Vimes Vimes December 13, 2011

    Tycker det verkar vara en rimlig metod som jag ska se om den funkar för mig. Annars brukar jag struktureras såhär:

    Attgöra-lista (försök 1)
    – Ta tag i allt!

    Attgöra-lista (försök 0)
    – Skriv en attgöra-lista.

    Attgöra-listan (försök -1)
    – Få kontroll och ordning på det här kaotiska flödet av lösryckta intryck som kallas livet.

    Din metod verkar bättre!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.