Press "Enter" to skip to content

Om att arbeta systematiskt

I dagarna fick jag en youtubefilm skickad till mig av en kompis. Den handlade om “time management for teachers”; hur man som lärare kan effektivisera sin tid, sitt sätt att arbeta.

Min första reaktion på den här videon var, ska jag erkänna, frustration. Är det här nyheter? Att det är en bra grej att planera och ha attgöralistor? Och varför envisas han med fysiska mappar, papper etc när det finns utmärkta lärplattformar som kan göra precis ALLT det där fast med hundra gånger mindre jobb?

Sedan kom jag att tänka på att… kanske finns det trots allt lärare som behöver det här. Som inte haft tid eller fått möjlighet att sätta sig in i lärplattformar, som inte kunnat få in det här. Isåfall kan jag helt enkelt rekommendera den här videon. Allt i den är absolut sant; och att jobba systematiskt gör att allt går mycket, mycket enklare.

Som komplement, om man har tiden och orken, så kan lärplattformar hjälpa till. Där kan man lägga ut uppgifter, och eleverna kan lämna in dem. Som lärare ser man vem som lämnet in och när. Man rättar och skriver betyg/omdöme direkt i systemet. Eleven ser direkt när den fått sin inlämning rättad. Och när det då är dags att skriva omdömen eller sätta betyg är det lätt att gå tillbaks och kolla på precis allt eleven gjort under kursen; matrisen skriver sig själv och dessutom kan man gå tillbaks och kolla specifika arbeten. Jag kan ärligt säga att jag skulle ha svårt att fungera, som lärare, utan hjälpmedel i den stilen.

Hm. Jag ska nog skriva mer om lärplattformar framöver. Och time management, kanske. Fast mer teknologiskt inriktat, då =)

One Comment

  1. Johan Falk Johan Falk February 20, 2013

    Intressant video. Jag blev också lite frustrerad först – det här är *ett* sätt att jobba, som passar den här läraren, med det arbetssätt och de uppgifter han har.

    Sen tänkte jag att det ju just så man ska se det. “Här är något som funkar bra för mig, och jag tänkte berätta om det för andra.” Det är inslaget i en typisk(?) amerikansk presentationsstil, där man får reda på hur det man just ska få höra kommmer att revolutionera ditt – just ditt – liv. Men ändå.

    En av de viktigaste erfarenheter jag dragit under mina första sju månader som lärare är att det lönar sig att lägga möda på arbetsbesparande metoder. Om man kan systematisera sitt jobb vinner man tid, och man blir också tvungen att reflektera över vilka arbetsmetoder man vill eller inte vill ha.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.