Press "Enter" to skip to content

Skolportaler, del 1: Kalendrar

En av de där sakerna som verkligen engagerar mig i skolvärlden är det här med verktyg som stödjer och hjälper oss lärare i vårt arbete. Som sparar tid och gör att vi kan spendera mer tid med undervisning och planering, och mindre tid med att skriva eller leta papper. Skolportaler är ett hyfsat nytt påfund. En skolportal är alltså en hemsida, med en massa inbyggda funktioner anpassade just för skolans värld.

Det finns många varianter; alla har de bra och dåliga sidor. Något som slagit mig, är att de nästan allihop känns så otidsenliga. De känns som att de utvecklats 1993, och att inget sedan hänt. Delvis handlar det om utvecklarna, som inte förbättrar portalerna – men ytterst handlar det om vilka krav uppköpare och skolledningar ställer. Och där kan vi lärare påverka. Problemet är såklart att ganska få av oss egentligen testat så många skolportaler, än mindre vet vad man givet existerande teknologier borde kunna förvänta sig av en modern lösning.

Jag tänkte därför, oblygsamt, skriva några inlägg om skolportaler och just vad man faktiskt borde kunna förvänta sig. Min förhoppning är att fler ska få upp ögonen för möjligheterna och i längden sätta lite press på företagen. I det här första inlägget tänkte jag skriva lite om…

Kalendrar

En skolportal bör givetvis kunna ha alla elever och alla anställdas scheman. Varje elev bör kunna ha ett individualiserat schema, där hen kan se enbart relevanta lektioner. På gymnasiet har vi ju ofta specialkurser t.ex. Individuellt Val och sådant. Schemat bör vara datumspecifikt, så att undantag kan läggas in. Dessutom bör man kunna sortera och få ut schemat för enskilda salar, arbetsgrupper etc. Det går att bygga vettiga filterlösningar, som t.ex. kan visa “alla datorsalar som har en smartboard och som är lediga onsdagar mellan 11.14” och få fram dessa salars scheman.

Scheman kan också kombineras; man bör kan till exempel direkt jämföra en elev eller klass’ schema med andra elever, salar eller lärare fritt. Givetvis bör schemat också kunna innehålla planeringar för specifika lektioner, dagar eller veckor. Man bör också kunna spara sökningar/filteringar man gjort, ungefär som bokmärken.

Prov bör också vara en del av samma system, liksom möjligheten att boka salar. Samma sak med närvarorapportering och skolans kalendarium.

Allt detta bygger egentligen på en mycket enkel princip: Korrekt inskriven data kan fås ut och kombineras på alla möjliga sätt, givet att systemet är välplanerat och innehåller bra filterverktyg.

När det gäller att komma åt sitt schema eller en schemasökning man gjort så bör man kunna prenumerera på sitt schema eller en schemasökning/filtering/kombination genom standardformatet ICAL, som fungerar med både Outlook, Google Calendar och i stort sett alla mobila enheter utan att man behöver installera några extra tillägg eller appar. genom att man då använder ett standardiserat format så är varje lärare och varje elev fri att välja själv var och hur schemat ska levereras, och om man t.ex vill att mobilen ska varna fem minuter innan lektionsstart etc.

Det är nog allt jag kommer på just nu. Det här är alltså egentligen saker som borde vara minimumkrav. Motsvarande verktyg finns inbyggda i t.ex Google Calendar och även konkurrenter, så tekniken finns. Det finns egentligen inga ursäkter varför man i en modern skolplattform inte skulle ha de här funktionerna.

Nästa gångskriver jag nog om antingen ämnessidor eller om inlämningsuppgifter; lite osäker på i vilken ände jag ska börja.

4 Comments

  1. Linus Pamp Linus Pamp March 23, 2012

    Jag tror också att studieportaler skulle kunna göra mycket för gymnasie- och högstadieskolor.
    Själv hade jag gärna efterfrågat framförallt kurshemsidor, som uppdateras löpande med läxor/inlämmningsuppgifter och även PDF-er så att man inte behöver hålla reda på femtielva papper om man inte nödvändigtvis vill.

    Men i praktiken har dessa typer av system en gigantisk flaskhals:
    Dom används inte (eller knappt alls) även när de finns. Detta är smärtsamt uppenbart på de flesta universitet.

    Jag tror att man måste börja lätt, ha ett minimalt antal funktioner med minimalt underhåll (inte behöva uppdateras hela tiden av lärare och administratörer) och maximal funktion (sparar tid). Ju mer du börjar med, desto högre motstånd kommer du att få i att försöka få folk att adoptera tekniken.

    En sak man kanske skulle kunna börja med är att ha en sida med övergripande information över pågående kurser, och ett system att söka efter ett schema för en viss person.

    Sedan lägger man successivt till ett fåtal funktioner som efterfrågas av lärarna och eleverna, det är viktigt att understryka att verkligen hålla systemet så rent som möjligt. Det är svårt att bryta en cykel av “men-det-är-nog-en-bra-sak-att-ha” som sväller systemet tills det är för svårt att underhålla.

    • Mikael Bergstrom Mikael Bergstrom March 23, 2012

      Fast på gymnasiet används de! Jag har använt flera, och eleverna är mycket tacksamma – och håller koll, lämnar in uppgifter, etc. Jag tänkte skriva lite om de systemen senare. Det finns lärare som inte använder systemen i någon större utsträckning, men det tror jag kommer att försvinna allt eftersom nya generationer tar vid.

      Även mina erfarenheter från studier vid högskolor och universitet skiljer sig från dina; min erfarenhet är att åtminstone lärarna är ganska bra på att använda systemen. Men att systemen däremot är väldigt primitiva och dåliga, och därför svåranvända för både lärare och elever.

      Jag tror som du att man bör börja minimalt – med en lättanvänd sida med ett “minimum” av funktioner. Fast jag tror att det jag betraktar som minimum (kalender, uppgiftsinlämning, synkronisering med Extens och Novaschem och annat som är standard för gymnasieskolor vad gäller administrativa system etc) är mer än det du ser som minimum… Om man ska kunna konkurrera mot Schoolsoft måste man vara bättre på samma saker; man kan inte gå ut med en produkt som har mindre av de funktioner som används, och som kan underlätta.

      Problemet med att begränsa sig till saker som efterfrågas är att det finns massor av funktioner t.ex lärare inte känner till att de KAN efterfrågas. Det är lite därför jag skriver de här inläggen; för att visa på möjligheterna.

      Jag återkommer med mer om både kurssidor och det här med användarvänlighet (kolla på http://www.edmodo.com tills vidare, lysande exempel på sida det inte är ett dugg svårt att använda eller få elever att använda).

  2. Johan Falk Johan Falk February 20, 2013

    Hallå! Hittade den här bloggen när jag letade efter helt andra saker – men har svårt att sluta läsa nu.

    Om det finns chans att skicka ett tips/en vädjan från en IT-entusiastisk lärare till en annan skulle jag vilja nämna kursplanering.se: http://kursplanering.se/avsnitt/s%C3%A5-fungerar-kursplaneringse

    Det är ett verktyg för att (a) hantera kursplaneringar och (b) samla och dela resurser som är användbara i undervisning. Open source, fritt, och hela baletten. Under utveckling, och betatestare sökes.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.